11 Oktober 2011

Referee Malaysia Rosak Corak Permainan.

Liga Malaysia diselubungi keputusan berat sebelah para pengadil. Dari minggu ke minggu ternyata masalah pegawai perlawanan menjadi satu isu yang cukup hangat kepada para penyokong bola sepak Malaysia.



Sudah banyak kes disebabkan pengadil menyebabkan perlawanan yang sepatutnya bersih dari sebarang kekacauan berubah menjadi panas membara.



Pengadil sebenarnya perlu menjadi orang paling adil diatas padang tetapi ada sebilangan daripada mereka sebaliknya mencetuskan kerosakan dalam satu-satu perlawanan.

Namun, malang sekali tiada tindakan berkesan yang dilakukan FAM untuk mengatasi keadaan referee yang dilihat sangat buruk prestasi diatas padang.

Malah FAM mengambil pula tindakan keras keatas pihak yang mengkritik pengadil perlawanan dengan hukuman berat dan tidak masuk akal.

Benar mereka perlu melindungi kredibiliti pegawai pertandingan tetapi kalau boleh jangan terlalu membabi buta menerima bulat-bulat laporan yang dihantar penilai.

Pihak jawatankuasa pertandingan dan pengadil didalam FAM perlu turun padang dengan segera untuk melihat sendiri apa sebenarnya kelakuan pengadil sehinggakan banyak keputusan yang dilakukan dipertikaikan oleh para penyokong pasukan di negara kita.

Jangan dulu kita kritik pengadil luar ekoran tindakan tidak adil kepada pemain Malaysia tetapi kita menutup mata dengan setiap kesalahan yang dilakukan oleh pengadil kita sendiri.

Jika Kedah sudah menerima akibat besar ditunjuk jalan keluar disebabkan keputusan pengadil perlawanan, kini Kelantan pula menerima nasib sama dengan pasukan yang berpengkalan di utara tersebut.

Sebelum ini turut dilaporkan dari banyak pasukan bahawa pengadil liga kita makin tidak realistik dan tidak konsisten ketika membuat keputusan.

Liga Malaysia semakin meningkat maju dengan banyak pembaharuan dan penambahan penajaan dari syarikat korporat tetapi sayang, pegawai perlawanan yang dihantar untuk mengadili sesuatu perlawanan semakin buruk dari hari ke hari.

Kalau tidak dikawal dengan cepat, amat malang sekali kerana Liga M kita kini mula menuju era kebangkitan selepas lama menjunam kebawah.

Kita tidak mahu pengadil yang sepatutnya menjadi orang yang mengawal perlawanan supaya berlangsung tenang bermain dengan emosi pemain dan penonton sehinggakan berlakunya banyak insiden yang tidak sepatutnya. -RedsfcNews-

Tiada ulasan:

KELANTAN TV by Serambi Media Network

LIVE Sidang Dewan Rakyat

LIVE BOLASEPAK KELANTAN


Video streaming by UstreamHakcipta Terpelihara © 2013 Perbadanan Stadium Kelantan
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Serambi Media Network (Kelantan TV News). Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman