21 November 2011

Penyeludup berputih mata


RANTAU PANJANG – Usaha penyeludup untuk menikmati pulangan lumayan hasil jualan 8.6 kilogram pil kuda tidak menjadi kenyataan apabila kegiatan mereka dapat dihidu anggota tentera sedang bertugas di kawasan Pangkalan Haram Gergaji kira-kira jam 6.10 petang kelmarin.

Pegawai Memerintah Batalion Ke-2 Rejimen Sempadan, Mejar Mohd Nadzri Ismail berkata, ketika menjalankan Operasi Mencegah pendatang asing tanpa izin (Pati) berhampiran Stesen Bas Rantau Panjang, anggota tentera bertugas ternampak sebuah kotak ditinggalkan di atas tanah di belakang sebuah kereta.

Menurutnya, setelah diperiksa, empat anggota tentera dari Kompeni C yang diketuai kapten Saidi Zabani Abdul Majid mendapati terdapat 14 bungkusan mengandungi pil kuda seberat 8.6kg dengan nilai lebih RM600,000.

“Penyeludup dipercayai menyedari kehadiran anggota tentera di kawasan letak kereta tersebut melarikan diri untuk seketika sebagai taktik mengaburi mata anggota bertugas supaya tidak ke kawasan itu.

“Kemungkinan juga mereka memerhatikan gerak geri anggota tentera dari jauh untuk melihat sama ada tentera bertugas menyedari kandungan kotak tersebut,” katanya kepada pemberita, semalam.

Mohd Nadzri berkata, pil kuda tersebut dipercayai dibawa dengan perahu dari negara jiran untuk pasaran tempatan.

Menurutnya, pil kuda berkenaan kemudiannya diserahkan ke Bahagian Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Mas untuk oleh Pegawai Gerakan Pasukan, Kapten Asri Hussin.

“Kita tidak dapat mengenal pasti penyeludup berikutan terdapat banyak kenderaan dan orang awam di sekitar tempat kotak ditemui. Tetapi penyeludup dipercayai berada di kawasan berhampiran,” katanya.

Mohd. Nadzri berkata, kejayaan ini seolah-olah mengulangi sejarah pasukan itu 10 tahun lalu yang berjaya merampas sejumlah 126 ketul ganja mampat seberat 126 kilogram di Pos Sega, Rantau Panjang.

“Kejayaan ini memberi perangsang kepada anggota untuk meningkatkan penguatkuasaan di kawasan sempadan supaya bebas dari aktiviti penyeludupan,” katanya.

info : SinarHarian

Tiada ulasan:

KELANTAN TV by Serambi Media Network

LIVE Sidang Dewan Rakyat

LIVE BOLASEPAK KELANTAN


Video streaming by UstreamHakcipta Terpelihara © 2013 Perbadanan Stadium Kelantan
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Serambi Media Network (Kelantan TV News). Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman